پیدا و پنهان پیام های رسانه ای


 

توانایی برقراری ارتباط آگاهانه از ویژگیهای متمایز کننده انسان و حیوان است . پس انسان با آگاهی و انتخاب گری ارتباطاتش را برقرار می نماید. اما ابزارهایی که انسان برای ارتباط ساخته بسیار متنوع اند. که شامل رسانه های سنتی و رسانه های مدرن می باشند . کتاب ، روز نامه ، رادیو ،تلویزیون، ماهواره ، اینترنت ، تلفن ، موبایل ، اینترنت بر پایه تلفن همراه و نرم افزارهای ارتباطی  که هر کدام ویژگی خاصی دارند و شکل ارتباط محتوا و معنا را تحت تاثیر قرار داده اند. اما نباید فراموش کنیم باید بسیار توجه کنیم که پیام ها ی رد و بدل شده در همه ی ارتباطات داری مضمونی آشکار و پنهان هستند و معنا از دو طریق نشانه ها ،گفتمان ها در ذهن ها باقی می ماند.

نشانه ها، ابزارهای زبانی و بصری مورد استفاده در رسانه هستند و توسط سازنده ی پیام با وسواس و دقت نظر در راستای ارائه هر چه بهتر پیام، انتخاب می شوند. موسیقی یک فیلم می تواند موجب اضطراب ، ترس یا شادی در مخاطب شود. در تبلیغات بازرگانی، زنانی آراسته با لباس های سفید ، زرد و آبی به کار گرفته می شوند تا محصول تبلیغ شده با آرامش، هیجان و امید همراه باشد.

اما گفتمان ،ساختی فرهنگی است که بر همه ی وجوه پیام ، سایه می اندازد. گفتمان ارتباط تنگا تنگی با مجموعه ی عقاید پذیرفته شده جامعه حاکم دارد. منافع آمریکا اقتضاء می کند که مسلمانان همواره تروریست نشان داده شوند پس بنابر این رسانه های آمریکا با استفاده از ظرفیت فیلم ،خبر و بازی رایانه ای، تصویری منحرف شده و غیر واقعی از مسلمانان را ارائه می دهند. پس گفتمان مانند یک فیلتر پیام های رسانه ای را خوب و بد کرده و آنهایی که به سود قوه ی حاکم است، منتشر و بقعه را بایکوت می کند.

پنج قدرت برتر رسانه ای جهان در دو دهه ی گذشته ،با تولید انبوهی از محصولات رسانه ای ،مسائل جنسی ،خشونت و هیجان را به مضمون اصلی پیام های رسانه ای تبدیل کرده اند. که گویی خصایص انسانی فقط و فقط شامل همین ها می شود .

قدرت گفتمان تا جایی پیش رفته که کشورهای شرقی و جهان سوم داشته های فرهنگی خود را فراموش کرده اند.

برای آشکار کردن بحث نشانه و گفتمان ویدئو - موزیک  “عزیزم کجایی” که برای سریال شهرزاد ساخته شده، مثال خوبی است؛ در این موسیقی ،متن شعر حامل مفهوم دلتنگی است. دل تنگی و فراق پیام آشکار این موسیقی است. ساختار موسیقی و تصاویری از سریال شهرزاد که با این موسیقی همراه می شود، پیام پنهان “عشق"، “شکست عشقی” ،"خیانت"، “غم"، “جدایی"، “تنهایی"، و “خود کشی ” را تشدید می کند. به طورئیکه اگر کسی سریال شهر زاد را ندیده باشد ،با دیدنش همه ی این مفاهیم را دریافت می کند .

 

 منبع: ماهنامه معرفتی آموزش راه نما

  • نظر از: ملیح بانو
    1397/09/25 @ 04:24:52 ب.ظ

    ملیح بانو [عضو] 

    سلام عزیزم
    پیگیر مطالب قشنگتون هستم

  • نظر از: زكي زاده
    1397/09/25 @ 03:35:17 ق.ظ

    زكي زاده [عضو] 

    درود جالب بود و آموزنده

    دعوتید

    ابر لیمویی

    http://maedeh.kowsarblog.ir/

  • نظر از: زكي زاده
    1397/09/24 @ 03:01:59 ق.ظ

    زكي زاده [عضو] 

    سلام
    عالی و تامل برانگیز

    دعوتید
    هم تیتر فرهاد

    http://maedeh.kowsarblog.ir

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.