موضوع: "سوادرسانه ای 3"

پیدا و پنهان پیام های رسانه ای


 

توانایی برقراری ارتباط آگاهانه از ویژگیهای متمایز کننده انسان و حیوان است . پس انسان با آگاهی و انتخاب گری ارتباطاتش را برقرار می نماید. اما ابزارهایی که انسان برای ارتباط ساخته بسیار متنوع اند. که شامل رسانه های سنتی و رسانه های مدرن می باشند . کتاب ، روز نامه ، رادیو ،تلویزیون، ماهواره ، اینترنت ، تلفن ، موبایل ، اینترنت بر پایه تلفن همراه و نرم افزارهای ارتباطی  که هر کدام ویژگی خاصی دارند و شکل ارتباط محتوا و معنا را تحت تاثیر قرار داده اند. اما نباید فراموش کنیم باید بسیار توجه کنیم که پیام ها ی رد و بدل شده در همه ی ارتباطات داری مضمونی آشکار و پنهان هستند و معنا از دو طریق نشانه ها ،گفتمان ها در ذهن ها باقی می ماند.

نشانه ها، ابزارهای زبانی و بصری مورد استفاده در رسانه هستند و توسط سازنده ی پیام با وسواس و دقت نظر در راستای ارائه هر چه بهتر پیام، انتخاب می شوند. موسیقی یک فیلم می تواند موجب اضطراب ، ترس یا شادی در مخاطب شود. در تبلیغات بازرگانی، زنانی آراسته با لباس های سفید ، زرد و آبی به کار گرفته می شوند تا محصول تبلیغ شده با آرامش، هیجان و امید همراه باشد.

اما گفتمان ،ساختی فرهنگی است که بر همه ی وجوه پیام ، سایه می اندازد. گفتمان ارتباط تنگا تنگی با مجموعه ی عقاید پذیرفته شده جامعه حاکم دارد. منافع آمریکا اقتضاء می کند که مسلمانان همواره تروریست نشان داده شوند پس بنابر این رسانه های آمریکا با استفاده از ظرفیت فیلم ،خبر و بازی رایانه ای، تصویری منحرف شده و غیر واقعی از مسلمانان را ارائه می دهند. پس گفتمان مانند یک فیلتر پیام های رسانه ای را خوب و بد کرده و آنهایی که به سود قوه ی حاکم است، منتشر و بقعه را بایکوت می کند.

پنج قدرت برتر رسانه ای جهان در دو دهه ی گذشته ،با تولید انبوهی از محصولات رسانه ای ،مسائل جنسی ،خشونت و هیجان را به مضمون اصلی پیام های رسانه ای تبدیل کرده اند. که گویی خصایص انسانی فقط و فقط شامل همین ها می شود .

قدرت گفتمان تا جایی پیش رفته که کشورهای شرقی و جهان سوم داشته های فرهنگی خود را فراموش کرده اند.

برای آشکار کردن بحث نشانه و گفتمان ویدئو - موزیک  “عزیزم کجایی” که برای سریال شهرزاد ساخته شده، مثال خوبی است؛ در این موسیقی ،متن شعر حامل مفهوم دلتنگی است. دل تنگی و فراق پیام آشکار این موسیقی است. ساختار موسیقی و تصاویری از سریال شهرزاد که با این موسیقی همراه می شود، پیام پنهان “عشق"، “شکست عشقی” ،"خیانت"، “غم"، “جدایی"، “تنهایی"، و “خود کشی ” را تشدید می کند. به طورئیکه اگر کسی سریال شهر زاد را ندیده باشد ،با دیدنش همه ی این مفاهیم را دریافت می کند .

 

 منبع: ماهنامه معرفتی آموزش راه نما

موتور جستجوی امین