#خاطره_ماندگار


خاطره شاید نباشد چیزی که براتون می نویسم، شاید یاد آوری،گذری باشد از سالهای نه چندان دور که بی آلایش و بی ریا مردمانی عزاداری آقا امام حسین (علیه السلام) رو با دست های خالی اما دلهای مالامال از عشق انجام میدادند.
یادم میاید در سالهای ۷۲ و ۷۳ در روستای کوچک ما، که نه مسجدی داشتیم و نه حسینیه ای، فاصله ای تقریبا نیم ساعت یا بیشتر با روستای کنارمونداشتیم که برای عزاداری آن هم پیاده و در آن تاریکی و ظلمات شب ها، بدون هیچ امکاناتی ، که زن و مرد، کوچیک ، بزرگ میزدند به جاده. تا اینکه در محله مان، یک نفر داوطلب شد که جلوی خانه اش را به یک #حسینیه کوچیک موقت درست کند تا اینکه مردم در سختی و رنج نباشند . سایبانی با شاخه های خرما، عَلَمی که با تکه پارچه های نو که خانمهای روستا آورده بودند،  نصب آن در وسط حیاط باز و بدون دیوار خانه شان ،استکان های قرضی خانم های همسایه، فقط دوتا اتاق داشتند که یکی رو اختصاص داده بودن به طلبه ای که از مشهد آمده بود جهت اقامت #دهه_محرم و اتاق دیگری که هم آشپزخانه بود هم اتاق خوابشان با ۶ فرزند قد و نیم قدی که داشتن، عصرها پسر بزرگ به  درب خانه هم محلی هایشان میرفت برای تهیه یخ و زیر انداز مراسم شب، و دخترها هم حیاط خاکی خانه شان رو آب و جارو میکردن و استکان و چای و قند رو آماده میکردن . و مردهای محله شان هم برای تهیه نذری روزِ #دهم_عاشورا با عَلَم پارچه ای بر دوش و نوای قشنگ محلی مداحی میکردن و سینه زنان به روستاهای اطراف میرفتند جهت گرفتن نذری ها مردم، چقدر قشنگ بود هم همهه بچه های کوچک ، نوجوان حتی جوان با شنیدن صدای مداح و دیدن عَلَم به دوشان، و اشک مادران و پیر زنان در ورودی خانه هایشان به استقبال علمداران و نوحه خوانان میرفتند
که باشوق و شتاب هم می رفتند که  نذری هایشان رو تحویل بدهند.عزاداری برای آقا امام حسین ( علیه السلام) در این روستا نیازی به تشریفات آن چنانی نداشت چرا که دلهای عاشقان امام با آن سادگی ها بسیار روشن و یقین شان و ارادتشان بسیار محکم بود.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.